Blog

22/10/2015

Plaćeno FACEBOOK oglašavanje

Neprekidan rast broja korisnika i popularnosti društvene mreže Facebook fenomen je koji možemo objasniti na mnoge načine, ali usporavanje tog rasta u bližoj se budućnosti niti ne nazire. Facebook je trenutno po prihodima ostvarenim od prodaje raznih vidova internet oglašavanja na drugom mjestu, odmah iza svemoćnog Google-a (čak 7,4% sredstava potrošenih na oglašavanje u Americi  otpada na Facebook oglašavanje).

U početku, Facebook je objave svih svojih korisnika tretirao jednako. Adidasova PR kampanja o lansiranju nove linije tenisica, i objave Vašeg prijatelja Mirka koji je u tom trenutku “waiting for ćevapi @Rubelj”, na Vašem su se news feed-u taj dan pojavile jedna ispd druge. U to doba Facebook je još radio na širenju svoje baze korisnika, pa mu je ovakva samo-promocija brendova poput Adidasa išla u korist. Facebook je i dalje rastao, a zajedno s njim rastao je i broj Vaših prijatelja i lajkanih brendova…naravno, rasla je i korist koju brendovi imaju od besplatne promocije. Danas Facebook-u korisnika ne fali. Potreba da ga brendovi reklamiraju nestala je, i moralo ju se zamijeniti nekim novim “benefitom” koji brendovi pružaju Facebooku u zamjenu za oglašavanje. Facebook je o svojim novim namjerama početkom godine bio vrlo otvoren i jasan. Brendovi moraju povećati  vrijeme koje korisnik provodi na Facebook-u, ili moraju početi plaćati oglašavanje koje je dotada bilo besplatno.

Prosječnom Facebook korisniku dnevno je dostupno oko 1500 postova (uključujući objave “prijatelja”, lajkanih brendova, grupa itd.). Kako bi iskustvo korištenja Facebook-a bilo što ugodnije i zabavnije, Facebook svaki dan  bira 300 postova koji će biti vidljivi u korisnikovom news feed-u.

Mnogi su brendovi unatoč najboljim namjerama, prilikom građenja svoje baze followera bili previše zaokupljeni brojem likeova koji njihova stranica ima, pa su tako koristeći “upitne” metode skupljali enormne količine neaktivnih lajkova, koji kao takvi ne pružaju benefit niti brendu, niti Facebooku. Posljedice su danas kod takvih brendova jasno vidljive. Vaš lokalni fitness centar ili frizeraj sa svojih 100000 followera i apsolutno nikakvim engagementom, dobri su primjeri ovog neučinkovitog pristupa. Nažalost, čak i ovi “neaktivni” followeri, ubrajali su se u ukupan zbroj followera branda. U isto vrijeme, ti isti brendovi su s namjerom da kroz pokušaje I pogreške dođu do najefektivnije metode komuniciranja sa svojom zajednicom, godinama “štancali” masovne količine sadržaja, ne mareći pritom na kvalitetu niti vrijednost koju nude svojim followerima. Rezultat? Facebook je počeo aktivno ograničavati doseg objava brendova, pa  je tako danas doseg uobičajene brend stranice po nekim podacima samo 6%. Bez obzira na spomenute pogreške I propuste za koje su odgovorni sami brendovi, sve što se desilo bilo je neizbježno. Više korisnika, više brendova, više promotivnih objava…ali jednako velik news feed. Unatoč ogromnom povećanju broja dostupnih objava, korisnik je i dalje ograničen količinom sadržaja koji može (i želi) apsorbirati.

Za sve Vas koji ne želite koristiti mogućnosti Facebook-ovog ciljanog oglašavanja jer Vam je “Vaša stranica dovoljna” i “Samo želite biti prisutni“…

 

Da hodate cestom i ugledate čovjeka kako viče u zid, pomislili bi da je lud. Da li je mukotrpno osmišljavanje oglasa i priča koje nitko ne čuje toliko različito? Da ponovimo, doseg uobičajene brend stranice danas iznosi samo 6%. Konkurencija je danas u svakoj branši toliko jaka da zasigurno ulažete velike napore u neki vid marketinga. Ako ste shvatili važnost prisutnosti na društvenim medijima, shvatili ste i da sama prisutnost NIJE dovoljna. Potreban Vam je engagement ; komunikacija s followerima.

Vrijednost koju Vaš brend dobiva iz prisutnosti na društvenim medijima ograničena je. Većina korisnika stranicu brenda neće posjećivati, I vrlo je vjerovatno da se ne sjeća većine brendova koje su lajkali. Međutim dobra objava, sa sadržajem koji korisnici požele dijeliti, lajkati ili komentirati, bili oni Vaši follower ili ne, neprocjenjiva je. Prava snaga Facebook-a i sličnih medija skrivena je unutar malih skupina korisnika koji se međusobno poznaju. Pojasniti ću uz moć ad recall alata. Ad recall služi mjerenju efektivnosti oglasa I odgovara na pitanje da li se korisnik kojem je oglas plasiran nakon par sati sjeća tog oglasa, tj. da li je na njega ostavljen dojam. Istraživanja su pokazala da je ad recall 55% veći ako su korisnici oglas vidjeli u nekom kontekstu na društvenoj mreži (npr. “Mirko likes Adidas”), i da preporuke koje imaju najveći značaj ako potječu od korisnikovog poznanika.

Prilikom predaje automobila na pranje ili dolaska u restoran, većina nas ostaviti će napojnicu…zašto? Jer cijenite ljudski rad, i nije Vam mrsko sitnim novčanim iznosom nagraditi kvalitetnu uslugu. S druge strane, sigurno nisam jedini koji se na osnovu te napojnice nada da “bu mali bolje pripazio na auto”, ili da će konobar ipak uspjeti pronaći “ono odlično vino koje se servira samo srijedom”.

Predlažem da slično gledate i na Facebook oglašavanje. Malim novčanim iznosom poboljšavate svoje “šanse” u plasiranju na news feed krajnjeg korisnika. Da li je sadržaj I dalje važan? Naravno. Da li Vaše plasiranje u news feed korinika ovisi isključivo o novcu? Naravno da ne. Loš sadržaj uvijek će biti loš sadržaj, i nestručno vođen FB Page nikada neće imati domet profesionalno vođenog…ali mali boost ovdje i mali boost tamo, uz ciljano targetiranje i korištenje demografskih podataka, i dobar content proširiti će se neusporedivo dalje.

Uzimajući sve ovo u obzir, da li je zaista toliko čudno da mreža koja broji više od 1.2 bilijona članova naplaćuje sve marketinške aktivnosti usmjerene prema svojim korisnicima? Pokušajte razumjeti, Facebook ima obvezu prema svojim korisnicima, omogućiti im najbolji mogući “user experience” dok se koriste mrežom. U ovom trenu, od ukupno 6 minuta provedenih na internetu, prosječan korisnik će na Facebook-u provesti minutu. Vrijednost Facebook-a kao marketinškog alata I dalje je neupitna, pogotovo uzimajući u obzir sve napredne načine targetiranja korisnika prema  njihovim interesima, demografiji itd.

 

, , , , ,
About Svebor Buljevac